E-learning: metoda zastępcza czy szansa?
Obecnie nauka zdalna na uczelniach, w szkołach czy placówkach prywatnych w naszym kraju przeżywa z oczywistych przyczyn renesans. Choć metoda ta od dłuższego czasu często jest stosowana w celu uzupełnienia klasycznego toku nauki w szkolnictwie lub jako wygodny sposób odbywania szkoleń i kursów, Polska jest relatywnie słabo „e-learningowa” w porównaniu do innych państw. Jak wynika z dostępnych badań, nawet w grupach studentów doświadczenie z formą nauki przez internet ma mniej niż połowa badanych, a to przecież grupa uważana za jedną z najbardziej skomputeryzowanych. Czy więc dobry byłby zwrot ku nauce zdalnej? Jakie są główne zalety takiej metody?
Jedną z głównych barier wśród nauczycieli i uczniów lub kursantów przed nauką online jest przekonanie o jej niższej skuteczności niż forma klasyczna, a przez to traktowanie e-learningu jako „metody zastępczej” względem zajęć twarzą w twarz. To drugie z pewnością ma w sobie sporo racji, co widać w obecnej sytuacji – nauka bez wychodzenia z domu to oszczędność zasobów, kontaktów z innymi i czasu, co w wymagających czy nietypowych sytuacjach może okazać się kluczowe. Z mitem niższej skuteczności zmierzyli się badacze jednak już prawie dwie dekady temu, kiedy to w 2003 brytyjscy badacze na łamach Sunday Times University Guide wykazali , że nie jest metod ą mniej skuteczn ą niż nauczanie konwencjonalne. Szczegółowe i świeższe dane mogą nam dać badania naukowców z Durham University z 2012. Tym razem pod lupę wzięto… uniwersytet Umm Al-Qura z Arabii Saudyjskiej i grupę 148 studentów uczących się etyki. Podzielono ich na grupę uczącą się konwencjonalnie, przez e-learning a także hybrydowo, czyli z połączeniem obu technik, a następnie mierzono poziom wiedzy przed i po kursie. Studenci który uczeni byli przez połączenie zajęć klasycznych z e-learningiem uzyskali aż o ok 15% lepsze wyniki testu po zakończeniu nauki niż ci, uczący się wyłącznie twarzą w twarz. Co może być bardziej zaskakujące, grupa ucząca się wyłącznie zdalnie uzyskała minimalnie lepszy wynik od grupy kontrolnej (uczącej się tylko w sali). Udowadnia to szeroko rozpowszechnioną wśród naukowców i wielu dydaktyków opinię, że nauka online nie tylko nie ustępuje skutecznością, ale przy połączeniu jej z nauką twarzą w twarz pozwala osiągać znacznie lepsze wyniki.
Oczywiście tak jak przy każdej innej metodzie nauczania, e-learning rodzi wymagania, niezbędne do wykorzystania jego pełnej skuteczności. Głównym wskazywanym warunkiem jest szerokie wsparcie techniczne, zarówno dla uczniów , jak i nauczycieli. Dzięki temu obie strony mogą komfortowo realizować swoje zadania, a brak zewnętrznego wsparcia technicznego znacznie obniża efektywność tej metody. Dlatego też w naszej szkole językowej monitorujemy przebieg i frekwencję każdych zajęć na platformie Microsoft Teams, odciążając lektorów z dodatkowych zmartwień i potencjalnych problemów z obsługą techniczną.
Nieocenioną zaletą nauki zdalnej, szczególnie w dobie personalizacji metod nauczania i koncentracji na maksymalnej wygodzie, jest możliwość realizacji lekcji w dowolnym miejscu, formie czy nawet w znacznie szerszych ramach czasowych. Ulubiony i dopasowany fotel przy swoim biurku, świeżo przygotowana przez siebie kawa czy leżenie na kanapie – to elementy dla wielu osób bardziej istotnie niż się może wydawać, budujące poczucie komfortu, pewności siebie i tworzące pozytywne skojarzenia z bardzo wymagającym procesem edukacyjnym. Słuchacze i nauczyciele mają obecnie bardzo szeroki wybór platform i programów umożliwiających naukę online, z których wybrać można te oferujące pożądane funkcje i udogodnienia. Zatem znacznie większa możliwość personalizacji procesu nauczania , to bezpośrednio znacznie większy komfort dla ob u stron.
Ogólna skuteczność i efektywność nauki zdalnej znajduje odwzorowanie w subiektywnych odczuciach korzystających z niej osób. Jak wynika z Raportu E-learning Trends 2011 opublikowanym przez firmę Langoo.com, 45% osób korzystających z e-learningu było raczej zadowolonych z tej formy nauki, a 35% zadeklarowało zdecydowane zadowolenie. Badanie było prowadzone na grupie polskich internautów, a najwyższe wskaźniki satysfakcji zaobserwowano w grupie od 15-24 roku życia. Również w ramach tego Raportu przeprowadzono ankiety wśród 50 prywatnych organizacji o działalności edukacyjno- szkoleniowej, pytając m.in. o to, w jakim obszarze widzą możliwość zastosowania e-learnigu. Najczęstszą odpowiedzią, udzieloną przez 31% badanych była… właśnie nauka języków obcych.
Dokładamy wszelkich starań, by e-learning w Szkole British Class był maksymalnie skuteczny i wygodny, a także by kursanci i lektorzy w pełni korzystali z zalet oferowanych przez tą metodę. Jeśli macie Państwo opinie lub uwagi dotyczące nauki zdalnej prowadzonej w naszej szkole, zachęcamy do dzielenia się nimi z naszym Biurem Obsługi Kursanta.